Kristent arbeid blant arabere

Nanumbaene i Ghana

KABA bildeAbdallah er en av omkring 100 000 mennesker som ser på seg selv som nanumbaer. Sammen med familien sin bor han i den tradisjonelle hovedstaden for folket sitt, Bimbilla. Den ligger i det sørøstre hjørnet av det nordlige Ghana.

Fra frykt til tro !

KABA bildeOver hele verden står de troende nå overfor et valg: Skal vi tro på Gud, eller skal vi la oss gripe av frykt? Skal vi handle i tro, eller reagere i frykt? Militante islamister har skremt mange, og både kristne og ikke-kristne kjenner en engstelse overfor islam. Det er ingen tvil om at en liten minoritet av muslimske fundamentalister, selvmordsbombere og krigere har lyktes i å skape panikk. Muslimene er også redde, og mange av dem må leve med faren for å bli drept hver eneste dag. Frykt og fordommer har ført til at mange misliker alt som har med islam å gjøre, og for noen av oss er det lett å kritisere muslimene.

Praktiske steg

KABA bildeGud virker i den muslimske verden i dag. Hans Ånd kaller utallige tusener av muslimer til et liv i Jesus. Men hvordan kan vi ta del i det Gud gjør?
Her er fem steg vi kan ta akkurat nå:

1. Be for muslimene
En kristen med muslimsk bakgrunn i Nord-Afrika ble spurt:
– Hvorfor tror du at det er så mange av ditt folk som har drømmer og visjoner av Jesus?
Svaret hans var:
– Jeg tror at bønnene fra mennesker rundt om i verden har gått opp til himmelen der de er samlet opp som til en stor monsun-sky. Nå regner det nåde- og frelsesmirakler ned på mitt folk.

Hindringer for vekkelse

KABA bildeGjennom de siste 150 årene har vi sett 82 kristne vekkelser blant muslimer. Om dette er noe som vil fortsette, gjenstår å se. Noen av de største hindringene for muslimer som ønsker å følge Jesus finnes i de kristne samfunnene. Her er fem barrierer som må fjernes for at evangeliet skal kunne spre seg effektivt i Islams Hus:

Verden rundt :Tro på det mirakuløse

KABA bilde

Syriske flyktninger har flommet inn over Jordans trygge grenser og fyller nå nabolagene våre. Kirken jeg går i, fylles av lokale arabiske kristne. De omfavner, elsker og hjelper disse dyrebare menneskene som har mistet så mye. Grupper av syrere trygler nå om å bli bedt for i Jesu navn! De forventer at Herren skal svare dem i sin kraft, og de har en voksende åpenhet overfor ham.

Kraftnatten

KABA bildeMuslimer har mange historiske begivenheter som er viktige for deres tro. Ingen av dem er viktigere enn å huske den opprinnelige åpenbaringen av Koranen til profeten Muhammed. Det er denne hendelsen som minnes når Laylat Al-Qadr, kraftnatten markeres mot slutten av fastemåneden ramadan.

Den arabiske verden

KABA bildeYusra er en 39 år gammel syrisk muslimsk kvinne. Hun bodde, som de fleste andre flyktninger, i et hjem med tre generasjoner. De syv barna hennes var spredd rundt i rommet, og hennes utrolig rynkede mor lå på en pute på gulvet. Plutselig begynte den gamle kvinnen å bære seg over de redsler og den smerte som plaget hennes kropp og sjel.

Guds broer inn til den muslimske verden

KABA bildeI en undersøkelse blant mer enn 1000 kristne med muslimsk bakgrunn i Islams Hus, ble følgende spørsmål stilt: – Hva brukte Gud for å bringe deg til tro på Jesus Kristus?

Islams Hus : Indo-Malaysia

KABA bildeDet indo-malaysiske rom i Islams Hus strekker seg fra den malayiske halvøy og gjennom de indonesiske øyene. Rommet omfatter også Singapore, Brunei, Filippinene og den sørlige delen av Thailand. Her bor det mer enn 200 millioner muslimer.

Muslimer kommer til kristen tro i store mengder i dette området. Det startet i 1870 ved en tidligere indonesisk muslim. Hans navn var Sadrach Surapranata.

Kanpur: Østens Manchester

KABA bildeKanpur ligger ved bredden av Ganges og er en av nord-India store industrielle sentra og et viktig utdannelsessentrum. Med et folketall på omkring fire millioner er Kanpur den største byen i delstaten Uttar Pradesh. Hinduisme er den mest framtredende religionen, men omkring 20 prosent av befolkningen er muslimer. De fleste av dem er fattige og analfabeter. Vold og opprør er vanlig i strøkene hvor muslimer bor, og mange av dem ser ikke ut til å ha noe å miste unntatt selve livet.

Det østlige Sør-Asia

KABA bildeDet østlige Sør-Asia er med sine 800 millioner mennesker et folketett rom i Islams Hus. Nesten 25 millioner av dem er muslimer. Sentrum i dette rommet dannes av bengalene i Bangladesh og i det østlige India. Men rommet omfatter også 64 andre muslimske folkegrupper. Midt iblant dem gir Den hellige ånd nytt liv ved Jesus Kristus gjennom mange vekkelser blant muslimer.

Det vestlige/østlige Sør-Asia

KABA bildeDet er over 200 millioner ”Shaikh muslimer” – som kommer av et ord for lærd eller eldste – i den muslimske verden. De fleste lever i India, Pakistan og Bangladesh. På Dekkan-platået i det sydlige India er sjeikene en majoritetsgruppe i den sunnimuslimske befolkningen. De marathi-talende sjeikene bor på landsbygda og bor for det meste i delstaten Maharashtra hvor marathi er det offisielle språket.

Verden rundt : Det vestlige Sør-Asia

KABA bildeDet vestlige Sør-Asia består av Afghanistan og Pakistan og den vestlige delen av India. Her går det skarpe skillelinjer mellom hinduer, tyrkiske folkeslag, persere og dravidisk sivilisasjon, konflikter som har forplantet seg gjennom generasjoner blant regionens 315 millioner muslimer som er fordelt på 186 folkegrupper.

Verden rundt : Turkestan

KABA bildeDet vakre landet Bosnia-Hercegovina var skueplass for en av de mest ødeleggende kriger i det 20. århundre. Hvis du går langs en gate i Sarajevo i dag, finner du fortsatt vegger fulle av kulehull som påminnelser om at byen gjennomlevende en smertefull beleiring som varte i nesten fire år.

Verden rundt : Kirgisistan

KABA bildeDet finnes omkring 800 000 usbekisk-talende i det sørlige Kirgisistan. Dette inkluderer uighurer og tyrkiske folkeslag i tillegg til noen etniske usbekere. De fleste av disse folkeslagene bor nær grensa til Usbekistan, i den kirgisiske delen av Fergana-dalen.

Denne regionen som er rik på landbruksjord, er et av de tettest befolkede områdene i Sentral-Asia. Konkurransen om handel, land og vann har ofte skapt konflikter, særlig mellom de ulike folkegruppene. Det siste tiåret har kirgisisk nasjonalisme vært på frammarsj, og dette har gjort det vanskelig for de minoritetene som snakker usbekisk.

Den persiske verden: Slik ser jeg Ham

KABA bildeSiden Ayatollah Khomenis islamske republikk ble grunnlagt i 1979, har Iran med sine 100 million shiamuslimer i Vesten vært identifisert med «ondskapens akse» i vår del av verden. Men en helt annen historie er i ferd med å ta form i det persiske rom i Islams Hus. Det er en historie om forløsning og gjenfødelse.

Egypt: En leder for undergrunnskirken forteller

KABA bildeI januar 2014 ble det lagt fram et nytt grunnlovsforslag i Egypt. Paragraf 1 slo fast at Egypt er en muslimsk stat. Paragraf 2 sier at islam er denne statens religion med sharia (muslimsk lov) som «kilden til lovgivningen» i landet.

Den arabiske verden

KABA bildeDen arabiske verden er hovedrommet i Islams Hus. Det er en smeltedigel av raser og nasjonaliteter som vitner om en arv fra 600-tallets arabisk-muslimske erobrere. I dag omfatter den Den Arabiske Liga 22 medlemsland, og dens talsmenn representerer den fjerde eller femte største språkgruppen i verden.

Orma- og wardei-folkene i Øst-Afrika

KABA bildeEn lokal kristen medarbeider forteller: – Når sola går ned, ser jeg hvordan orma-folket bringer dyrene sine inn i landsbyen. Først kommer de små guttene med geitene og sauene, så kommer mennene med kyrne. Når de kommer til landsbyen, blander lydene fra dyrene seg med stemmene fra barn som synger og fra trommene. Det er glede når dyrene kommer tilbake. Gjeterne kjenner hvert dyr, og dyrene kjenner hyrden sin. Dyrene vet veien, men av og til er det dyr som mangler, så gjeteren må dra ut i bushen igjen. Han roper på det til han finner det. Hvis han ikke finner det, må andre familiemedlemmer være med og lete neste dag, sier han.

Øst-Afrika: Et makedonsk rop

KABA bildeSom i Vest-Afrika er den 357 millioner store befolkningen i Øst-Afrika blitt utnyttet av både muslimske og kristne inntrengere, og kristne og muslimske grupper har vært innblandet i konflikter i generasjoner.

Islam kom til Øst-Afrika for første gang allerede i 614 da en gruppe muslimske flyktninger ble sendt dit av profeten Muhammed selv. De søkte tilflukt der på grunn av forfølgelse fra profetens egen stamme qurayšittene. Dette ga islam et fotfeste i regionen, og islam spredte seg i de påfølgende århundrene og ble den dominerende religionen der de neste tusen årene.

Sider


Skjul

Abonner på Kristent arbeid blant arabere