Ord for dagen

Bønnesvar

Morgan RambergOg det skal skje: Før de roper, skal jeg svare, mens de ennå taler, skal jeg høre. (Jesaja 65:24 NB)

Bibelen lærer oss at Guds veier er uransakelige, altså er det ikke mulig for oss å fullt ut forstå disse. Dette henger sammen med vår begrensede evne til å vite noe sikkert om morgendagen, mens Gud på sin side vet om alt som venter der fremme. Derfor forbereder han også det som han vet du vil trenge når du kommer dit.

Bønn i tillit til Gud

Morgan RambergTil deg, Herre, setter jeg min lit… (Sal. 71.1 NB)

Disse ordene fra begynnelsen av salme 71 inneholder et element som er svært viktig for vår sjelefred. I bønn til Gud er det mange mennesker som legger frem ulike begjæringer, men de personlige og litt ransakende spørsmålene er; Er det tillit til at Gud hører? Er det tillit til at han kan og vil hjelpe? Hvordan kan vi be rett, og oppnå tillit til bønnesvar?

Når Jesus ber i Getsemane, like før han blir pågrepet, er han i ufattelig stor sjelelig nød og trengsel. Jesus ber slik:

Troens velsignelse

Morgan RambergVelsignet er den mann som stoler på Herren, og lar Herren være sin tillit. Han skal bli lik et tre som er plantet ved vann og skyter røttene ut ved en bekk. Det frykter ikke når heten kommer. Alltid har det grønne blad. Det sørger ikke i tørre år og holder ikke opp med å bære frukt. (Jeremia 17:7-8 NB)

Et seirende kristenliv

Morgan RambergBli da du, min sønn, sterk ved nåden i Kristus Jesus! (2 Timoteus 2:1 NB)

I dette kapittelet formaner Paulus sin medarbeider Timoteus om den tjeneste som Timoteus har og skal fortsette i. Vi kan trekke en parallell til dette, og se for oss en situasjon hvor du skulle formane en nærstående for det livet som ligger foran. Hva skulle være det første og viktigste rådet du ville gi?

Når Paulus formaner Timoteus gjennom dette kapittelet holder han frem mange og viktige elementer, han taler om troskap, om å stå fast på det som er rett uansett omstendigheter.

Varig glede

Morgan RambergJeg vil glede meg i Herren, min sjel skal fryde seg i min Gud. For han har kledd meg i frelsens drakt, i rettferdighetens kappe har han svøpt meg. (Jesaja‬ ‭61:10 NB)‬‬

Bibelen taler faktisk nokså mye om glede, det kan synes som om at mange glemmer dette. Jesus ønsker å glede deg, og at din glede skal vedvare, vi tar med noen eksempler på dette:

Gled dere i Herren alltid! Igjen vil jeg si: Gled dere! Filipperne‬ ‭4:4 NB‬‬)

Gled dere i Herren! Dere rettferdige, fryd dere! Og juble, alle oppriktige av hjertet! (Salmene‬ ‭32:11 NB‬‬)

Murer og porter

Morgan RambergDu skal kalle frelsen dine murer og lovsangen dine porter. (Jesaja 60:18 NB)

Dette bibelordet er hentet fra en sammenheng hvor det tales om Israels fremtid i et profetisk lys, og den første delen av kapittelet handler om fredsriket. Bibelen taler om ulike murer og porter, ordet murer nevnes hele 49 ganger og porter 81 ganger. Bibelordet over er altså ett slikt eksempel, og vi ser at det tales om at frelsen skal kalles murer og lovsangen skal kalles porter.

Guds stige

Morgan RambergJakob tok av sted fra Be’er-Sjeba og ga seg på vei til Karan. Og han kom til et sted hvor han ble natten over, for solen var gått ned. Han tok en av steinene der på stedet og la den under hodet, og så la han seg til å sove der. Da hadde han en drøm. Se, en stige var reist på jorden, og toppen nådde til himmelen. Og se, Guds engler steg opp og steg ned på den. Og se, Herren sto over den og sa: Jeg er Herren, din far Abrahams Gud og Isaks Gud. Det landet hvor du nå ligger, vil jeg gi deg og din ætt. (1 Mosebok 28:10-13 NB)

Daniels Gud

Morgan RambergDa ble hemmeligheten åpenbart for Daniel i et syn om natten. Og Daniel priste himmelens Gud. (‭‭Daniel‬ ‭2:19 NB)

Daniel var fange i et fremmed land, og sammen med noen utvalgte unge menn gjorde han tjeneste hos kongen. Men kongen hadde en drøm, og han ba sine vismenn og åndemanere om å fortelle ham hva han hadde drømt samt betydningen av drømmen. Dette var en umulig oppgave, og fordi disse åndemanere ikke kunne løse oppgaven ville kongen drepe dem alle.

Utarmet

Morgan Ramberg Men Gideon sa til ham: Hør på meg, Herre! Er Herren med oss, hvorfor har da alt dette rammet oss? Og hvor er alle hans undergjerninger som våre fedre har fortalt oss om, når de sa: Førte ikke Herren oss opp fra Egypt? Men nå har Herren forlatt oss og overgitt oss i midianittenes hånd. (‭Dommerne‬ ‭6‬:‭13‬ NB)

Dagens ord forteller om da Gud talte til Gideon mens han var opptatt med sitt arbeid, i skjul for fienden. Gideon og hans folk levde i nød, og ble stadig angrepet og utarmet av medianittene. Så kommer Gud og gir Gideon oppdraget med å utfri sitt folk.

Den samme

Morgan RambergFor Herren deres Gud går selv med dere for å kjempe for dere mot deres fiender og frelse dere. (‭‭5 Mosebok‬ ‭20:4 NB)

I femte Mosebok fra kapittel 5-26 kan du lese om hvordan Moses kaller folket sammen til et tilbakeblikk på fortiden, og til å minnes loven på Sion. Dagens bibelord er hentet fra kapittel 20, som beskriver at Herren er med sitt folk i strid. Kapittelet starter med å fortelle dette:

Jesus har omsorg for deg

Morgan RambergOg kast all deres bekymring på ham, for han har omsorg for dere. (‭‭1 Peter‬ ‭5:7 NB)

Jeg vil gjerne få minne deg om denne viktige sak. Kanskje er ditt liv i øyeblikket som på Tabors høyder, og livet smiler fra en skyfri himmel? Eller kanskje hører du til dem som står på det Røde Havs strand og ikke ser verken utvei eller løsninger mens støvskyen av fiendens hærer nærmer seg?

Fokus

Morgan RambergMen det som var en vinning for meg, det har jeg for Kristi skyld aktet som tap. (Filipperne‬ ‭3:7 NB)

I møte med Jesus, når evangeliets sannhet blir åpenbart, da skapes glede. Da skapes håp i tro, og andre ting blir liksom mindre viktig. Men etter som tiden går har du kanskje tapt noe av denne første gleden?

Det hjertet trakter etter

Morgan RambergGled deg i Herren! Så skal han gi deg det ditt hjerte trakter etter. (‭‭Salmene‬ ‭37:4 NB)

Dette bibelordet reiser kanskje mange spørsmål hos deg? Det inneholder både betingelse og løfte, og som alltid er Guds Ord sannhet. La oss se på dette sammen. Betingelsen synes enkel; gled deg i Herren. Filipperbrevet sier dette om denne gleden:

Gled dere i Herren alltid! Igjen vil jeg si: Gled dere! (Filipperne‬ ‭4:4 NB)

Vent på Herren

Morgan RambergVent på Herren! Vær ved godt mot! Ditt hjerte være sterkt! Ja, vent på Herren! (Salmene 27:14 NB)

Venting har aldri vært min sterke side, jeg har gjennom årene sett at min porsjon tålmodighet nok ofte er utilstrekkelig. Som lønn for dette har jeg noen ganger latt meg frustrere i påvente av svar på det jeg ventet på. Jeg tror flere har det slik og kan kjenne seg igjen i en slik beskrivelse.

Guds hånd

Morgan RambergJeg setter alltid Herren for meg. Han er ved min høyre hånd, jeg skal ikke rokkes. Derfor gleder mitt hjerte seg, og min ære fryder seg. Også mitt kjød skal bo i trygghet. (Salmene 16:8, 9 NB)

Dagens ord handler blant flere ting om glede. Begrepet "å fryde seg" synes jeg sjelden å høre, i alle fall om oss voksne. Jeg hører det derimot av og til sagt om et barn som opplever noe spennende og som gleder seg over det. Når barnet opplever glede og gjør nye erfaringer i trygge omgivelser blir det fryd.

Gjenløst

Morgan RambergJeg utsletter dine overtredelser som en tåke og dine synder som en sky. Vend om til meg, for jeg gjenløser deg! (Jesaja‬ ‭44:22 NB)

Dette bibelordet inneholder et budskap som gleder nedtyngede hjerter, som kjemper med samvittighet og sjelelige kvaler. Mange er opptatt av det ytre, men Gud ser til hjertene, han vet alt og ser alt.

Men så er da også det godt, for ingen kjenner deg som Herren. Han vet om svakhetene, han kjenner kvalene, men mest av alt er det forunderlig at han ser lengselen til oppgjør og fred.

Velsignelse og lydighet

Morgan RambergIsak sådde korn der i landet, og høstet hundre foll det året, for Herren velsignet ham. (1 Mosebok‬ ‭26:12 NB)

Gang etter gang kan vi lese i bibelen om hvordan Gud velsigner. Dagens bibelord handler om lydighetens velsignelse. I dette kapittelet leser vi at det var hungersnød i landet, og hvordan Isak like vel blir boende der på Guds befaling, og hvordan han ble velsignet for Abrahams og sin egen lydighet. Bibelen lærer oss dette:

Det er Herrens velsignelse som gjør rik, og eget strev legger ikke noe til. (‭‭Salomos Ordspråk‬ ‭10:22 NB)

All makt

Morgan RambergOg Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! (Matteus‬ ‭28:18 NB)

Det må ha vært litt av en dag for disiplene når Jesus talte disse ordene, og de fikk se den oppstandne frelseren. De ord han hadde talt, og som de ikke forsto var oppfylt. Han hadde sagt dem at han skulle dø, og at han etter tre dager skulle oppstå fra de døde. Nå står de ansikt til ansikt med ham.

Et løfte i nåde

Morgan RambergAbraham ga Isak alt det han eide. (‭‭1 Mosebok‬ ‭25:5 NB)

Når vi leser om Abraham og Isak finner vi mange trekk som billedlig leder oss inn i forståelsen av begreper som Faderen og Sønnen, eller Gud og Jesus om du vil. Ett av disse finner vi i dagens bibelord - Abraham gav Isak alt han eide. Vi leser dette om Jesu egne ord:

Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! Matteus‬ ‭28:18 NB)

Tjenerens bønn

Morgan RambergOg han sa: Å Herre, du som er min herre Abrahams Gud, jeg ber deg: La det lykkes for meg i dag, og vis din godhet mot min herre Abraham! (‭‭1 Mosebok‬ ‭24:12 NB)

Abrahams tjener fikk som oppdrag at han skulle reise til Abrahams hjemland for å hente en kone til Abrahams sønn Isak. Hele kapittel 24 er en vakker beretning om hvordan Gud legger tilrette, hvordan han står ved sitt løfte og hvordan han svarer på denne tjenerens bønn. Dagens bibelord er en del av denne bønn, hvor tjeneren ber om Guds hjelp til oppdraget.

Sider

Abonner på Ord for dagen